|
Intézmények
Rákóczi
Zsigmond Általános Iskola
.JPG) |
Az
iskola neve:
Rákóczi Zsigmond Általános Iskola
Címe: 3888 Vizsoly, Szent János út 96.
Telefon: 46/ 587-440
E-mail: Vizsisk@freemail.hu
Iskola igazgatója: Asztalos Péter
Beiskolázási
körzet: Vizsoly, Korlát, Hernádcéce
Fenntartó neve: Vizsoly Község Önkormányzata
Fenntartó címe: Vizsoly, Szent János út 155.sz.
Az intézmény jogállása: Önálló jogi személy, gazdálkodása részben
önálló gazdálkodási jogkörrel.
Az alapítás éve: 1987. 1968. szeptemberétől Körzeti Általános
Iskola, korábban népiskola. 2001. szeptember 21-tol Rákóczi Zsigmond
Általános Iskola
A képzés szakaszai: 1-4. évfolyam: alsó tagozat.5-8. évfolyam:
felső tagozat
Egyéb jogi személy: A Vizsolyi Iskolás Gyermekekért Alapítvány
Telephelyei: NAPKÖZI OTTHON konyhája: Vizsoly, Iskolaköz 1.Technikai
műhely: Vizsoly, Iskolaköz 1.Gyakorlókert: Vizsoly, Szent János út
155
Tagintézményei: Általános Iskola: Korlát (szünetel)Általános
Iskola: Hernádcéce (szünetel) Kitüntetett
tanárok:
Király Ferencné - Solt Ottília díj - 2008
Tovább Sztankai
Szabolcsné - "ZENIT 41" Apáczai
Diploma Díj - 2008 Tovább |
 |
 |
 |
Iskoláról
készített zenés-képes bemutató (slideshow)
http://www.youtube.com/watch?v=2YiMs3venJE
http://www.indavideo.hu/video/Rakoczi_Zsigmond_Altalanos_Iskola_Vizsoly
Iskola
bemutatása Általános
információk:
Az iskola több évtizedes története arra kötelez bennünket,
hogy nevelő és oktató munkánkban kiemelt figyelmet fordítsunk
a lakóhely és a nemzet történetének, hagyományainak (a Biblia
nyomtatása, Vizsoly története) megismertetésére, a haza iránti
szeretet elmélyítésére, a különféle világnézetű emberek cselekvő
együttélésének gyakoroltatására.
Intézményünk
fenntartója Vizsoly, Korlát és Hernádcéce községek önkormányzata
Vizsoly község gesztori koordinálásával. A gyerekek utaztatása
Volán járatú autóbuszokkal történik. A fenntartók által kiadott
Alapító Okirat szerint alapfeladatunk a beiskolázási körzetünkbe
tartozó tanköteles korú gyermekek általános műveltségének
megalapozása.
E
feladat megvalósítása érdekében intézményünkben nyolc évfolyamos
általános iskola -10 normál- és három eltérő tantervű osztállyal
- működik. Többcélú iskola, melyhez szervezetileg 4 napközi
otthonos csoport és konyha tartozik. A gyermekek étkeztetése
mellett a körzet szociális étkeztetése is az intézmény üzemi
konyhájáról történik. Ettől a tanévtől kezdtünk hozzá a mvészeti
képzés alapjainak megteremtéséhez. 3 csoportban moderntánc
oktatás folyik. A tanulók 62 %-a tartozik a cigány kisebbséghez.
Tárgyi
feltételek:
A tanköteles korú tanulók oktatása 5 épületben folyik. Az
iskola méretei a jelenlegi tanulólétszámhoz viszonyítva igen
szűkösek. Az 1987-ben megépített épületet is kinőttük, és
padlózata, ablaka, tetőszerkezete, vizesblokkja felújításra
szorul. Az intézménybe járók számának növekedése megnehezíti
a tanulócsoportok elhelyezését Jelenleg is tanterem hiánnyal
küszködünk. A megoldást pillanatnyilag abban látjuk, hogy
minden használható helyiséget tanteremmé (csoport szobává)
alakítunk. 5 szükség tanteremben folyik az oktatás.
Valamennyi
tanulónk ingyenes tízórait kap. Ingyenes a tankönyvellátás,
a tanulók intézménybe utaztatása.
A
15 db számítógép -nem a legkorszerűbb ugyan- nagy segítség
számunkra. Remélem, hamarosan megvalósul az ADSL vonal kiépítése.
A Sulinet közháló programjának köszönhetően a teremben felszerelték
a széles sávú Internet fogadására alkalmas berendezést. A
távmenedzsment szolgáltatás segítségével a legújabb szoftverek
is rendelkezésre állnak. Problémát okoz- főleg az irodai munka
korszerűsítésénél és az élelmezés-vezetői munkánál- a nyomtatók
hiánya.
A
sajátos nevelési igényű tanulók habitációs foglalkozásához
fejlesztőszoba -sok speciális eszközzel -áll rendelkezésre.
Az
iskolai könyvtár könyvállománya és annak összetétele a tanulók
létszámához és életkorához viszonyítva megfelelő, de böngészéshez,
kutatáshoz nem, az elektronikus információhordozó kevés.
A
napközi otthon csoportjai a délelőtt tanteremként használt
helyiségekben kerültek elhelyezésre. A homogén csoportok kialakításával
a tanulás zavartalansága, a felkészülés ellenőrzése biztosított.
Az
iskola önálló üzemi konyhával rendelkezik, amely a körzet
szociális étkeztetését is ellátja. Berendezése, felszerelése
és eszközállománya felújításra szorul. A testnevelés és a
tömegsport oktatása tornateremben, illetve egy bitumenes,
füves pályán történik.
A
tanulók a tanórák közötti szüneteket tágas udvaron tölthetik
el. Az elmúlt tanévben átadott udvari játékok nagy segítséget
nyújtanak a szabadidő tartalmas eltöltésében.
Személyi
feltételek:
Az intézmény dolgozói létszáma 33 fő. Teljes munkaidőben foglalkoztatott:
- Tanító
11
- Tanár
9
- Gyógypedagógus
1
- Iskolatitkár
1
- Takarító
2
- Futo,
karbantartó 3
- Konyhai
dolgozó 6
A dolgozói létszám a feladatellátáshoz elegendő. Az intézményben
dolgozók szakképzettsége, végzettsége megfelel a foglalkoztatási
feltételeknek. Hiányzó szakemberek: kémia, testnevelés,
rajz, ének szakos tanár. A pedagógus továbbképzési rendszerben
a kötelezően előírt 120 órát mindenki teljesítette.A kollégák
mindegyike rendelkezik számítógépes végzettséggel. A szükséges
továbbképzések az elmúlt időszakban lezajlottak. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
felújított
Napköziotthon ebédlője |
 |
 |
Ezek
során a tantestület tagjai minden olyan jogosítványt megszereztek,
melyek a programokban tervezett, az alapfeladatokon túlmutató
tevékenységek ellátását célozzák. (Gyermek-néptánc, olvasási nehézségek
leküzdése, médiaismeret, "kedves ház", hogy csak néhányat
említsek. Ezeken túl sor kerül fejlesztő pedagógus diploma megszerzésére.
Megoldott az élelmezésvezető továbbképzése, de szükség volna legalább
még egy szakácsra.
Mőködési
jellemzők
A Comenius program során kiderült, hogy iskolánk külső megítélése
szinte minden visszajelzés alapján pozitív.
Végzett diákjaink nagy többsége sikeres, harmonikus személyiségű,
eredményes továbbtanuló lett. Ez nagy eredmény, ha figyelembe
vesszük, hogy tanulóink nagy része hátrányos szocializációval,
instabil családi háttérrel (magas munkanélküli szülő aránnyal)
kerül intézményünkbe. A tárgyi tudás mellett emberséget, viselkedéskultúrát,
életvitelt, tanulásmódszertant is tanultak diákjaink. Ezért is
nevezzük magunkat értékteremtő iskolának. Az iskolai "hozzáadott
érték" az átlagot jelentősen meghaladja.A
középiskolákkal, főiskolákkal való együttműködés közös képzésekkel,
illetve a hallgatók szakmai gyakorlatának biztosításával léphetünk
tovább. Jelenleg
a miskolci Egyetem Coménius Tanítóképzői kar hallgatói teljesítenek
rendszeresen külső iskolai gyakorlatot intézményünkben.
Az
intézményben jó a hangulat, közvetlen a kommunikáció, a vezetés
a konfliktusmegoldás képességével rendelkezik és jó az együttműködés
a kollégák között. Minimális a fluktuáció.A
pályázatokon való aktív részvétel biztosítja a gyermekek színházlátogatásának
megoldását, számítógéppark bővítését az eredményes és a népszerű
számítástechnikai tudás elsajátítása érdekében. A
lányok részére a tankonyha biztosítja a gyakorlati ismeretek megszerzésétAngol
nyelvoktatás folyik iskolánkban, melyet 2 angol nyelvtanár, 1
alapfokú nyelvvizsgával rendelkező tanár oktat.Már
4 éve partneriskolai kapcsolatot tartunk fenn a rákóczifalvi II.
Rákóczi Ferenc Általános Iskolával. Fontos az egymástól való tanulás,
a közös továbbképzés szervezése, részvétel egymás rendezvényein.Kiépítésre
került a Comenius 2000 minőségirányítási program, melynek keretében
elvégeztük a "önértékelést" és a SWOT analízissel elemeztük
erősségeinket, gyengeségeinket, lehetőségeinket és a veszélyeket.
Az intézményi célok kialakítása közösen történt, ezek megvalósításánál
is sikerült a dolgozók bevonása a munkaszakaszok feladataiba.
A partnerek tájékoztatása folyamatosan, az eljárásoknak megfeleloen
történt. A partnerközpontú gondolkodás jól "működik",
ezt az elért eredmények is alátámasztják. A program során a partneri
felmérések eredményeire alapozottan fogalmazták meg intézkedési
terveiket, erről a visszacsatolások megtörténtek (PDCA). A
csapatmunka erősödése, folyamatos szabályozása, a kapcsolattartás
a partnerekkel javult".
Erősségek
- Stabil
tantestület
- Sikeres
pályázatok
- Iskolai
hagyományok ápolása
- Demokratikus
légkör
- Gyermekszeretet
- Kollegális
kapcsolat, tantestületi egység
- Nevelői
munka következetessége
- Jó
partneri kapcsolatok
- Szakkörök
sokszínűsége Támogató költségvetés
|
Fejlesztésre
váró területek
- Romológia
- Önkiszolgálás
- Tanteremhiány
- Információáramlás
- Szakos
ellátottság
- Tanulószoba
és napközi jobb kihasználása
- Pedagógus
munkájának elismerése
- Fegyelmezés
- Egészségügyi
felvilágosítás
|
Lehetőségek
- Önkormányzati
támogatás
- Szakmai
fejlődés, továbbképzés
- SZM
támogatás
- Tankönyvkiadókkal
kapcsolat
|
Fenyegetések
- Közömbösség
- Felnőttek
példamutatása
- Pályaelhagyás
- Munkanélküliség
- Magas
etnikai arány
- Tehetséges
gyerekek korai kiválása
- Szülők
alacsony iskolázottsága
|
Ez
alapján a tantestület erősségének tartja a táblázatba foglaltakat:
-
Fontosnak
tartjuk a jól működő kapcsolatrendszert; az erőforrások keresését,
hatékony felhasználását. Nagy súlyt fektetünk új cégek felkutatására,
melyek iskolánkat hozzájárulással támogatni tudják, s ezzel
a befolyt összeggel az iskola folyamatos, fejlesztése oldódik
meg.
-
Erosségünk
még a viszonylag kis méret, családias légkör.
-
A
hagyományápolás és az image-fejlesztés: Rákóczi nap, melyet
névadónk tiszteletére minden évben májusban tartunk. Játékos
versengésre hívjuk a környékbeli iskolákat. Apáczai bázis
iskola vagyunk, előadások, szakmai konferenciákat tartunk
az Apáczai Könyvkiadó tankönyveinek népszerűsítésére.
-
A
tantestület egységesen felzárkózott az iskolavezetés mellé.
A döntés-előkészítési folyamatok mindenki számára természetessé
váltak, konszenzuson alapuló, a tantestület tagjait bevonó
döntéshozatal működik intézményünkben.
Az
iskola versenyképességét tovább kell fejlesztenünk, hiszen a személyi
és tárgyi feltételeink adottak hozzáRacionális
működés mellett, a még fellelhető esetleges belső tartalékok
feltárására fokozott figyelmet szentelünk, a színvonalas oktató-nevelő
tevékenység fenntartása érdekében, illetve hatékonyságának növelése,
ellenőrzési és értékelési rendszer működtetésével.Feladatunk:
a tudományok jelenlegi fejlettségi szintje és az általunk oktatott
tananyag, illetve az általunk alkalmazott oktatási módszerek közötti
kapcsolat átgondolása és oktató-nevelő munkánk erre támaszkodó
korszerűsítése. Ez a szakmai munkaközösségek súlyának növekedését
és az eddigiektől eltérő szerepvállalásukat egyaránt feltételezi.
Mit
is jelent ez konkrétan intézményünkben? Az egész iskolában
hangsúlyt helyezünk a pozitív teljesítmény elismerésére.
A pedagógus sikerorientáltság részét képezi értékválasztásunknak.
A "hozzáadott értéket" tovább kell növelni, így a középiskolai-,
felvételik arányát, azok átlageredményeit, növelni kell. Biztató
jel, hogy a szakmai tanulmányi versenyeken részt vevők száma örvendetesen
nőtt az elmúlt időszakban, versenyeredményeink javuló tendenciát
mutatnak. A tanulók tanulmányi átlagait javítani kell a hatékony
felzárkóztatással, (hosszú távon érzékelhető a hatása) és a tehetséggondozással.
Részvétel a ROMA programban; a cigány tanulók tanulmányi munkájának
segítésére 3 nevelo pályázott és 24 gyereknek tud segítséget nyújtania
iskolai munkában. Az Útravaló pályázatra; a hátrányos helyzetű
gyermekek támogatására szintén 5 nevelőnk és 20 gyerek pályázott.Tapasztalataink
alapján erős a korreláció a tanulmányi eredmény és fegyelem (hiányzás)
között, ezért nagyon fontos feladatunk a tanulmányi fegyelem megszilárdítása.
Csökkentenünk kell a tanulói hiányzások számát, a jelenlegi szinten
tartani a fegyelmi ügyek számát. Kihasználni azt, hogy a diákok
szeretnek az iskolába járni, megbecsülik környezetüket, bűncselekmény,
vandalizmus elvétve vagy egyáltalán nem fordul elő közöttük. A
szabadidos programok, a tanítási órákon kívüli számos és gyakori
együttlétünk, szakköri kínálatunk közül kiemelem a környezetvédelmi
szakkört, a drámai színjátszó szakkört, a tömegsport rendezvényeket
a számítástechnika, az angol és az énekkari, néptánc, kézműves
foglalkozásokat, ezek mind javítják a közöttünk lévő kapcsolatot.
A tanulónak éreznie kell, hogy tanárától egyre nagyobb és biztosabb
tudást kap, s hogy ezért bízza rá magát. Az
iskolai fegyelem fenntartása közép- és hosszútávon már nem egyszerűen
intézkedések és következetes tanári követelménytámasztás kérdése,
ehhez a helyesen értelmezett iskolai demokrácia kibontakoztatására
is szükség van, melyet az iskolai diákönkormányzat
működésé segít. A tanárok elfogadják azt az értékrendet,
amit a fenntartó, a diákok és a szülők elvárnak az iskolától.
A
tantestület szociális érzékenysége, a hatékony gyermek- és
ifjúságvédelem adott.
A felhasználók elvárásainak, igényeinek minél jobban meg akarunk
felelni. A személyiségfejlesztés szolgálata, a ma
szükséges és a jövőben fejleszthető tudást adni minden diákunknak,
amely a tanulói túlterheléstől mentes és annak oktatási programja,
követelményrendszere a megváltozott körülményekhez és igényekhez
igazodik.
Büszkék vagyunk a középiskolát sikeresen elvégző; főiskolákra,
egyetemekre eljutott volt tanítványainkra.Az
iskolai folyamatszabályozást kompetenciavizsgálatokkal,
folyamatelemzéssel, a munkaköri leírások részletes elkészítésével,
panaszkezelési eljárással kell kiépíteni. A jogszabályok állandó
változása az iskolai belső szabályzatok átdolgozását, a változó
követelményekhez történő folyamatos hozzáigazítását is feltételezi.
Nevelő-oktató
munka céljaAz
iskolában folyó nevelő-oktató munka céljait az általános emberi
és nemzeti értékek tanulókkal történő megismertetése, elfogadtatása
és átadása határozza meg.
Pedagógiai munkánk alapvető feladata, hogy a gyermeki nyitottságra,
fogékonyságára, érdeklődésére, és aktivitására építsünk. A személyiségfejlődés
szempontjából kiemelten fontos, hogy az alábbi értékeket tanulóink
elsajátítsák, ezek képviselete váljon bennük meggyőződéssé, és
határozza meg viselkedésüket, magatartásukat.
-
Az
élet tisztelete, védelme. A természeti környezet megóvása.
Az állatok és növények védelme, szeretete. Fogékonyság az
élő és élettelen természet szépsége iránt.
-
Az
ember testi és lelki egészsége. Az egészség megőrzésének fontossága.
Az egészséges és kultúrált életmód iránti igény. A testmozgás
iránti igény. Az önellátás képességeinek kialakítása (tisztálkodás,
öltözködés, étkezés, környezet rendben tartása) Az egészségvédelem
(egészségre káros szokások ismerete, elutasítása, balesetek
megelőzése).
-
Az
önismeret, a saját személyiség kibontakoztatásának igénye
(önbecsülés, önbizalom). A felelősség vállalás saját sorsának
alakításáért (önállóság, kitartás, szorgalom, kreativitás).
Nyitottság az élményekre, a tevékenységekre, az esztétikum
befogadására és létrehozására.
-
Fogékonyság
az emberi kapcsolatokra, a barátságra. Hűség, önzetlenség,
megértés, tapintat, őszinteség, egymás elfogadása, udvariasság,
figyelmesség.
-
A
család tisztelete, a szülők, nagyszülők megbecsülése, szeretete.
-
Kultúrált
magatartás és kommunikáció a közösségben. Udvariasság, figyelmesség,
mások szokásainak, tulajdonának tiszteletben tartása. Fegyelem
és önfegyelem. Közösségi érzés, áldozatvállalás. Törekvés
az előítélet mentességre, a konfliktusok kezelésére, készség
a megegyezésre, a másság elfogadására, a cigány kisebbségi
oktatás elveinek figyelembevételével.
-
A
világ megismerésének igénye. Igény a folyamatos önművelésre,
az értékelés és önértékelés, valamint az önálló tanulás képességeinek
kialakítására.
-
A
szülőföld és Magyarország megismerése, szeretete, megóvása.
A nemzeti kultúra ápolása: a nemzeti múlt megismerése, megértése,
emlékeinek, hagyományainak, jelképeinek tisztelete, ápolása,
megbecsülése. Egészséges nemzeti önbecsülés és hazaszeretet.
-
A
kisebbségben élő magyarságért érzett felelősség és közösségvállalás.
A hazánkban élő kisebbségek és más népek, nemzetek jogainak
tisztelete, kultúrájuk hagyományaik tiszteltben tartása, cigány
kisebbségi oktatási program szerint.
-
Az
alkotmányosság, a törvényesség, az állampolgári jogok tisztelete.
Az emberek egyenlőségének elismerése. Az egyetemes emberi
jogok tiszteletben tartása. Érdeklődés a társadalmi jelenségek
és problémák iránt. Igény a közéletiségre, a közösségi tevékenységekre.
Törekvés a demokrácia érvényesítésére.
Az iskolában
folyó nevelő, oktató munka feladata, hogy a felsorolt értékek elsajátítását
elősegítse. Ezt szolgálják a nevelési program különböző fejezeteiben
később meghatározásra kerülő tanórai és tanórán kívüli nevelési
tevékenységek, valamint az e tevékenységhez kapcsolódó folyamatos
értékelés.
Nevelés céljaink megvalósítását segítik az iskola pedagógusai által
alkalmazott személyiségfejlesztésre irányuló eljárások, nevelési
módszerek.
A
2005/2006-os tanév rendje |
|
Első
tanítási nap |
2005.
szeptember 01. (csütörtök) |
Utolsó
tanítási nap |
2006.
június 15. (csütörtök) |
Tanítási
napok száma |
181
nap |
Első
félév vége |
2006.
január 20. |
Félévi
értesítők kiküldésének időpontja: |
Legkésobb
2006. január 27. |
Őszi
szünet: |
2005.
október 31-november 5. |
A
szünet előtti utolsó tanítási nap |
2005.
október 28. (péntek) |
A
szünet utáni első tanítási nap |
2005.
november 7. (hétfő) |
Téli
szünet: |
2005.
december 22-2006. január 2. |
A
szünet előtti utolsó tanítási nap |
2005.
december 21. (szerda) |
A
szünet utáni első tanítási nap |
2006.
január 3. (kedd) |
Tavaszi
szünet: |
2006.
április 13-18. |
A
szünet előtti utolsó tanítási nap |
2006.
április 12. (szerda), |
A
szünet utáni első tanítási nap |
2006.
április 19. (szerda) |
Küldetésnyilatkozat
Minden gyermek érték számunkra, ezért vállaljuk a nagyobb kihívást
jelentő nevelési feladatokat is. Képesek
vagyunk folyamatosan megújulni, követjük a társadalom igényeit és
elvárásait. Eredményeink
igazolják, hogy az általunk tanított gyermekek megállják a helyüket
a középiskolákban.Olyan
közösség vagyunk, ahol a megismerés öröme és az ismeretátadás szépsége
mellett érték a tolerancia és az összetartozás. "Az
iskola dolga,
hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka
örömére és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni."
(Szent-Györgyi Albert)Az
általános iskola dolgozóiAlapítványAlapítvány
neve Vizsolyi Általános Iskoláért Közalapítvány
Kuratórium elnöke Mezei Olivér
Számlaszám 11734097 - 200017400
Adószám: 18423695105
A
Vizsolyi Általános Iskoláért Közalapítvány célja:
-
Az
oktatás anyagi, technikai feltételeinek bővítése.
-
Kiemelt
tanulmányi programok támogatása, nyelvi képzés, közgazdasági
ismeretek, szakmai képzések ösztönzése.
-
Tanulmányi
versenyek, vetélkedők szervezése, lebonyolítása, a versenyzők
díjazása.
-
A
nyelvi képzés, külföldi cserekapcsolatok szervezésével, anyanyelvi
környezetben történő segítése, a cserekapcsolatok szervezése,
ösztönzése.
-
Iskolai
és iskolán kívüli kulturális és szabadidős programok szervezése,
támogatása.
-
A
diáksport ösztönzése, széles körben történő szervezése családi
sportprogramok, vetélkedők támogatása, szervezése, díjazása.
-
Különböző
- a családokra is kiterjedő - nyári programok, belföldi és
külföldi utak támogatása, esetleg szervezése.
-
Különböző
személyekre szóló célösztöndíjak biztosítása kiemelkedő képességű
diákok számára.
|
Vizsolyi
Idegenforgalmi és Ifjúsági Központ |
Mezei
Olivér készítette a biblia éve tiszteletésre,
melyet a faluház
szentelésekor ajándékozott a katolikus plébánosnak, a református
lelkésznek
és a polgármesternek. |
|