Fotó:
Gordon Eszter |
2008.
január 7-én Arató Gergely államtitkár átadta a Solt Ottília
díjakat.
A díjat egy szakmai kuratórium javaslatára a hazai illetve külföldi
kisebbségi oktatásban, a hátrányos helyzetű tanulók támogatásában, és
a hátrányos megkülönböztetés elleni küzdelemben kiemelkedő tevékenységet
folytató szakemberek kapják.
Az oktatási és kulturális miniszter Solt Ottília díjat adományozott
Király Ferencnének, a vizsolyi Rákóczi Zsigmond Általános Iskola tanárának,
munkaközösség-vezetőnek.
A
sokszorosan elmaradott hátrányos helyzetű vidéken, Vizsolyban, a Rákóczi
Zsigmond Általános Iskolába jelenleg 188 tanuló jár, közülük a halmozottan
hátrányos helyzetű diákok száma 129 fő. Király Ferencné 38 éve dolgozik
pedagógusként. A magyar nyelv és irodalom, cigány népismeret tantárgyakon
keresztül toleranciára és helytállásra tanítja a gyermeket.
Király
Ferencné (Oláh Klára) Erdőbényén született 1948. augusztus
23-án. Édesanyja Tukacs Erzsébet, édesapja Oláh István.
Általános iskolai tanulmányaimat szülőfalujában végezte, majd a sátoraljaújhelyi
Kossuth Lajos Gimnáziumban tanult tovább. Jeles eredménnyel érettségizett
1966-ban, és sikeresen felvételizett az Egri Tanárképző Főiskola magyar-orosz
szakán.
Nyelvismerete
tökéletesítése érdekében tanulmányúton vett részt kétszer az akkori
Szovjetúnióban. Jó eredménnyel diplomázott 1970-ben. A főiskolán ismerkedett
meg férjével, aki biológia-technika szakos tanárként végzett. Fiatal
házaspárként kerültek Vizsolyba.
Itt
maradtak, "gyökeret vertek", megszerették a vidéket, a falut,
az itt élő embereket, és ők is befogadták őket. Bizonyíték erre az,
hogy 1982-ben saját házat építettek.
Szerette a mozgalmi munkát, a rendszerváltás előtt 10 évig úttörőcsapat-vezetőként
tevékenykedett, s ezt a Kiváló Úttörővezető kitüntetéssel ismerték el.
Munkáját igyekezett a legmagasabb szinten végezni. Tetteit mindig a
jobbítás szándéka vezérelte.
Egész
pályája során osztályfőnök volt, körülbelül 15 éve osztályfőnöki munkaközösség-vezető.
A rá bízott gyerekeket mindig szeretettel, türelemmel, megértéssel közelítette,
ezáltal váltak számára nyitottakká.
1969-től, immár 38 éve oktat és nevel Vizsolyban, a Károli Gáspár által
lefordított első magyar nyelvű Biblia színhelyén.
Édesanyanyelvünk
ápolásában cselekvően vesz részt. Kölcsey Ferenc szép gondolatait nagyon
fontosnak tartja, és ennek szellemében tevékenykedik. "Meleg szeretettel
függj a hon nyelvén! Mert haza, nemzet és nyelv három egymástól válhatatlan
dolog; s ki ez utolsóért nem buzog, a két elsőért áldozatokra kész lenni
nehezen fog. Tiszteld s tanuld más művelt népek nyelvét is, ..., de
soha ne feledd, miképpen idegen nyelveket tudni szép, a hazait pedig
lehetségig művelni kötelesség."
Ma
már nem elegendő a tanórákon a kifogástalanul tevékenykedő és az előírt
viselkedési mintákat követő gyermeket nevelni. Fel kell készíteni őket
versenyekre, a rájuk váró küzdelmekre, amelyek átszövik életüket, mindennapjaikat.
Fentieket szem előtt tartva a Kolléganő tanítványai rendszeresen jól
szerepelnek a körzeti szavalóversenyeken, a Simonyi Zsigmond helyesírási
versenyeken. Tanítványai az elmúlt tanévben bronz fokozatot értek el
a „Ne felejtsek!” országos levelező anyanyelvi versenyen. Az előző években
a "Bendegúz" által meghirdetett Anyanyelvi Tanulmányi Versenyen
több tanítványa is bejutott a megyei fordulóba.
Rendezvényeiken
az iskola tanulói rendszeresen az általa betanított műsorokat mutatják
be. Színjátszó kört vezet. A bemutatók nagy sikert aratnak az iskolában,
a faluban egyaránt.
Pedagógiai, szakmai munkájában mindig igényes, az új iránt fogékony.
Sok továbbképzésen vett és vesz részt, tanulmányozza a szakirodalmat.
Ezek tapasztalatait alkotó módon hasznosítja. Vezeti az iskolai könyvtárat.
Pályázatokon bővíti a könyvtár berendezését, a könyveket és az adathordozókat.
A
magyar nyelv és irodalom tantárgy mellett cigány népismeretet tanít.
Elfogadta a cigány gyerekek másságát, megértette szeretethiányukat,
és törekedett arra, hogy érezzék, értük vagyunk mi, tanárok.
A hasznos kíváncsiság fölkeltése és a kíváncsiság öntevékenységen alapuló
kielégítése, továbbá játékos-érdekes formák alkalmazása olyan felszabadult
tanulásnak az alapjait vetik meg, ahol az erőfeszítések, a tanulási
képességek kibontakozásának optimumát eredményezhetik. Módszertani kultúrája
gazdag. Nyugodt, munkavégzésében megfontoltan cselekszik. A magyar nyelv
és irodalom tanításában nagy súlyt fektet a gyakorlatiasságra és a feladatok
megoldására, ahol a tantárgyak közötti kapcsolatot is sikeresen kiépíti.
Osztályfőnökként tanítványai szeretik. Hallgatnak rá, együtt örülhetnek
közösen elért sikereiknek. Már harmadik éve készít fel hátrányos helyzetű
tanulókat továbbtanulásra az Útravaló program keretén belül.
Jó
kapcsolatot alakított ki a tanulókkal, szülőkkel és a tantestülettel.
Pedagógiai gyakorlatának tapasztalatait szívesen megosztja a kezdő és
segítségre szoruló nevelőkkel. A fiatalabb nevelők szívesen fordulnak
hozzá tanácsért. Az értekezleteken jó ötletekkel és hasznos tanácsokkal
segíti az iskolában folyó munkát. A minőségirányítási munkacsoport tagja.
A mai zaklatott világunkban, az ilyen halmozottan hátrányos környezetben
mint a miénk, nap mint nap találkozik a pedagógus a súlyos problémákkal
is. Csak nagy türelem, következetesség, segítőkészség, gyermekszeretet
vezethet eredményre.
Azok közé az emberek közé tartozik, akik, ha újra kezdhetnék, a sok
nehézség ellenére is, ismét csak tanár lenne.
Vizsoly,
2007-10-04
Juhász
Jánosné